DESIGN EXTENT

Identyfikacja wizualna Muzeum Warszawy

kompleksowa, przemyślana, budująca tożsamość wizualną miejsca
SHARE
, / 1235 0
Ania_Światłowska_fot.-Jarek-Zuzga

Ania Światłowska, fot. Jarek Zuzga

W poszukiwaniu dobrych przykładów identyfikacji wizualnej, potraktowanych kompleksowo natknęłam się na projekt Ani Światłowskiej* – Identyfikację wizualną Muzeum Warszawy. Praca tej zdolnej graficzki otrzymała nagrodę Dobry Wzór 2015 w kategorii grafika użytkowa i opakowania.
Jury zwróciło uwagę na to, że nowa identyfikacja wizualna odzwierciedla całkowitą zmianę wizerunkową muzeum.

Motywem przewodnim jest warszawska Syrenka w wersji zgeometryzowanej, która współgra z czytelna czcionką zaprojektowaną także przez warszawskiego typografa i projektanta – Łukasza Dziedzica. W identyfikacji wykorzystano tylko jeden kolor nadruku – niebieski. Jak to często bywa gusty mamy różne i również tym razem nie obyło się bez kontrowersji. Główny zarzut wobec tej identyfikacji był taki, że nie jest to kolor kojarzony z Warszawą. Była to jednak świadoma decyzja projektantki, w mojej ocenie jak najbardziej trafiona.

„Problem kolorów warszawskich jest taki, że jest to wyjątkowo niefortunny zestaw żółtego z czerwonym, który według mnie potrafi zabić nawet najlepszy projekt graficzny. Poza tym jest to połączenie eksploatowane przez Urząd m.st. Warszawy. Zużyło się i nie jest kojarzone z taką warszawskością, o jaką nam chodzi. Muzeum Warszawy nie jest urzędem, tylko instytucją kultury, która chce w angażujący, wielowymiarowy sposób opowiadać o Warszawie, włączając do dialogu mieszkańców, urbanistów, miejskich aktywistów, specjalistów różnych dziedzin. Zależało nam więc na odrębności, a żółty i czerwony to nie są kolory kojarzone z miastem, ale z urzędami. Było kilka powodów wyboru koloru. Konceptualny, czyli ciąg skojarzeń: Warszawa, syrena, Wisła, granat. Ten kolor to także wspólny mianownik dla złożonego charakteru instytucji. Muzeum powstało w 1936 r., jest mocno zakorzenione w przeszłości, ma duże zaplecze naukowe, ale jednocześnie cały czas rozwija działalność kulturalną i ofertę dla szerokiego grona odbiorców. W identyfikacji granat występuje w połączeniu z szarym. Ten zestaw daje wiele możliwości aranżacyjnych, może być zarówno formalny, zachowawczy, jak i bardzo nowoczesny. Ponadto granat nie jest kolorem żadnej innej warszawskiej instytucji o profilu zbliżonym do muzeum, co pozwala zachować odrębność wizerunkową. Ważne były też aspekty praktyczne i finansowe. Granat jest dość łatwo dostępną, standardową barwą, dzięki czemu identyfikacja nie wymusza drogiego produkowania wszystkich materiałów na zamówienie. Razem z szarością pozwala na osiągnięcie oczekiwanych efektów przy użyciu najtańszych technik poligraficznych. Cała identyfikacja pomyślana jest tak, żeby nie generowała żadnych zbędnych wydatków, co jest bardzo ważnym czynnikiem w przypadku instytucji korzystającej z publicznych środków.” – mówi Ania Światłowska

Nowe logo Muzeum Warszawy to połączenie historycznego symbolu z nowoczesną szkołą projektowania graficznego. Nową identyfikacją wizualną muzeum posługuje się od czerwca 2014 roku.

Wreszcie spotykamy się z dobrym projektowaniem, które kompleksowo podchodzi do tematu, jest przemyślane i buduje tożsamość wizualną miejsca – Muzeum Warszawy. Gratulacje!

*Ania Światłowska, Warszawa – projektantka graficzna z tytułem Doktora Sztuk Pięknych na Universidad Complutense w Madrycie. Resident Artist w School of Visual Arts w Nowym Jorku. Współzałożycielka niezależnego studia graficznego Grafaktura i warszawskiej Pracowni Sitodruku Sito. Jest zdeklarowaną wielbicielką typografii, geometrii i koloru szarego. Jej prace były wystawiane na całym świecie, m.in. na Tajwanie, w Moskwie, Berlinie i Nowym Jorku.

źródło: stgu.pl, muzeumwarszawy.pl

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany.

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

PASSWORD RESET

LOG IN