DESIGN EXTENT

Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016

SHARE
, / 1158 0

Fair Building, Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016, widok wystawy. Fot. Maciej Jelonek_728 maja br. rozpoczęła się 15. Międzynarodowa Wystawa Architektury na Biennale w Wenecji, która będzie trwała do 27 listopada. Jej kuratorem jest Alejandro Aravena, chilijski architekt młodego pokolenia, autor budynków w Chile, USA, Chinach, Niemczech czy Rosji i innych; uhonorowany wieloma nagrodami branżowymi.

Wystawa w Pawilonie Polski na tegorocznym Biennale Architektury w Wenecji odpowiada bezpośrednio na temat przewodni biennale – „Reporting from the Front” – poruszając kwestie etyczne związane z rolą najmniej docenianego uczestnika procesu architektonicznego – robotnika budowlanego. Złe warunki pracy, brak szacunku dla pracowników i wypadki na placu budowy są zmorą branży, lecz pod presją terminów, budżetów i społecznego zapotrzebowania na nową architekturę często się je bagatelizuje. Kuratorka Dominika Janicka we współpracy z Martyną Janicką i Michałem Gdakiem pokazuje w Pawilonie Polskim plac budowy i stawia pytanie: dlaczego budynki nie mają znaku „fair trade”?

Kuratorzy wystawy Fair Building uważają, że plac budowy to główny „front” architektury; jest on fizyczną manifestacją każ- dego realizowanego projektu i pomimo postępu technicznego budowa wciąż w dużej mierze opiera się na pracy fizycznej. Wkład robotników jest pomijany w dyskursie architektonicznym, a procesy budowlane pozostają nieprzewidywalne. W kulturze napędzanej konsumpcjonizmem bardziej troszczymy się o standardy wytwarzania batoników czekoladowych niż o budynki i przestrzenie stanowiące ramę dla współczesnego społeczeństwa. Wystawa w Polskim Pawilonie skupi się na kwestiach etycznych związanych z branżą budowlaną i na poglądach ludzi bezpośrednio w nią zaangażowanych.

Pawilon w Giardini podzielony jest na dwie części. Główną przestrzeń zajmuje instalacja na bazie rusztowania modułowego, stanowiąca bezpośrednie nawiązanie do placu budowy. Jednocześnie wyświetlane są filmy wideo przedstawiające historie robotników budowlanych, każdy z nich poświęcony jednemu z kluczowych aspektów pracy budowlańca i jej specyfiki.

Fair Building, Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016, widok wystawy. Fot. Maciej Jelonek

Fair Building, Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016, widok wystawy. Fot. Maciej Jelonek

5-kanałowa instalacja wideo składająca się z filmów: Piasek, 3’11”; Cement, 6’03”; Tynki, 3’33”; Wysokość, 3’24”; Miłość, 2’16” Została nakręcona Materiał wideo został nakręcony w marcu 2016 roku przy użyciu kamer GoPro udostępnionych robotnikom budowlanym. O swoich doświadczeniach na placu budowy opowiedzieli: Andrzej Dąbrowski, Mateusz Heppner, Jacek Szyszka, Piotr Nowak, Arkadiusz Hiller, Damian Musiał.

Fair Building, 2016, 5-kanalowa instalacja wideo, kadr z filmu. Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016

Fair Building, 2016, 5-kanalowa instalacja wideo, kadr z filmu. Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016

 

Fair Building, 2016, 5-kanalowa instalacja wideo, kadr z filmu. Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016

Fair Building, 2016, 5-kanalowa instalacja wideo, kadr z filmu. Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016

Fair Building, 2016, 5-kanalowa instalacja wideo, kadr z filmu. Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016

Drugą część wystawy, urządzoną tak, by przypominała salon wystawowy inwestora, wypełniają infografiki prezentujące statystyki na temat branży budowlanej.

Fair Building, Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016, widok wystawy. Fot. Maciej Jelonek

Fair Building, Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016, widok wystawy. Fot. Maciej Jelonek

Fair Building, Pawilon Polski na Biennale Architektury 2016, widok wystawy. Fot. Maciej Jelonek

 

Jak mówi kuratorka polskiej wystawy Dominika Janicka: „Poprzez przedstawienie historii i opowieści osób bezpośrednio zaangażowanych w proces budowlany stawiamy pytanie: czy „fair trade” jest na tym polu możliwy? A jeśli tak, to na czym miałby polegać? Czy możliwy jest „fair building”? Nie koncentrujemy się na szukaniu winnych nadużyć zachodzących na różnych etapach powstawania budynku. Na wystawie tworzymy przestrzeń do zastanowienia się nad tym, jak sprawić, by ten proces był nie tylko efektywny, ale i sprawiedliwy”.

 

kuratorka: Dominika Janicka
współpraca kuratorska: Martyna Janicka i Michał Gdak
komisarz Pawilonu Polskiego: Hanna Wróblewska
zastępca komisarza: Joanna Waśko
organizator: Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
projekt identyfikacji wizualnej: Patryk Hardziej

Żródło:
www://labiennale.art.pl/pl

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany.

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

PASSWORD RESET

LOG IN