DESIGN EXTENT

Ronan i Erwan Bouroullec

gwiazdy francuskiego designu
SHARE
, / 1233 0
Ronan & Erwan Bouroullec

Ronan & Erwan Bouroullec

Ronan i Erwan Bouroullec urodzeni w 1971 i 1976 roku w Quimper we Francji, studiowali w paryskiej école nationale des arts décoratifs i école des beaux-arts w cergy-pontoise. Ronan rozpoczął niezależną pracę jako projektant tuż po ukończeniu studiów przy asyście swojego brata, który nadal był studentem.

Od 1999 bracia prowadzą wspólne studio projektowe. Ich praca polega na tworzeniu zarówno niewielkich przedmiotów użytkowych jak i projektów architektonicznych. Spod ich ręki wyszły pomysły na meble domowe, biurowe, wazy, porcelanę, biżuterię i różnego rodzaju akcesoria domowe.

Ronan i Erwan Bouroullec są gwiazdami francuskiego designu i choć różnią się temperamentem i podejściem do pracy, z pewnością łączy ich jedno – dążenie do ideału. Ich współpraca jest oparta na dialogu ścierających się ze sobą różnych osobowości.

W 1997 roku jeden z pierwszych projektów Ronana Bouroullec i Erwana Bouroullec, Cuisine Desintegree (Kuchnia Zdezintegrowana), zaprezentowany podczas paryskich targów Salon du Meuble, został zauważony przez Giulio Cappelliniego, który dał im pierwsze poważne zlecenie. Powstały wówczas Lit Clos (Zamknięte Łóżko) oraz Spring Chair (Wiosenne Krzesło), projekty uznane już dziś za klasyki.

W 2000 roku Issey Miyake poprosił braci, by zaprojektowali przestrzeń dla jego nowej kolekcji ubrań A-POC, którą miał zaprezentować w Paryżu. Potem nastąpiło kolejne ważne spotkanie – z Rolfem Fehlbaumem z Vitry, które zaowocowało licznymi projektami, w tym Algues, Alcove Sofa, Worknest, Slow Chair i Vegetal. Od 2004 r. rozpoczynają współpracę z Magis, dla którego stworzyli dwie kolekcje mebli: Stripped i Steelwood. W ramach współpracy z Kvadrat powstały salony salony w Sztokholmie w 2006 i w Kopenhadze w 2009.

Dzisiaj Ronan i Erwan Bouroullec współpracują z najbardziej liczącymi się w świecie designu producentami: Vitra, Kvadrat, Magis, Kartell, Hay, Flos, Established & Sons, Nanimarquina, Mattiazzi, Ligne Roset, Issey Miyake i Cappellini. Jednocześnie zajmują się działaniami czysto artystycznymi, eksperymentują z formą i kolorem. Wyniki tych działań prezentują w galerii Kreo w Paryżu – w latach 2001-2010 mieli tam cztery autorskie wystawy. Podejmują się także okazjonalnych projektów architektonicznych.

Dla Ronan Bouroullec projektowanie oznacza przede wszystkim rozwiązywanie problemów technicznych, choć prawie wcale nie posługuje się komputerem. Erwan Bouroullec jest ekstrawertykiem i urodzonym artystą, a design jest jego obsesją. Dwa ulubione tematy braci to: funkcja i elastyczność. Początkiem pracy nad nowym projektem jest pytanie: czego ludzie potrzebują? Potrzeby jednak zmieniają się z czasem, zatem należy to wziąć pod uwagę i produkt musi być elastyczny, tak by i on mógł ulegać zmianom. Następnie w ruch idzie ołówek i powstają liczne szkice. Procesowi projektowania towarzyszą eksperymenty, poszukiwania i setki rozmów, a czasem i kłótni.

Jasper Morrison, którego bracia bardzo sobie cenią i który ich inspiruje, tak się wyraził o ich pracy:

„Język ich projektowania jest wciąż bardzo nowy i świeży. To trochę tak jakby istniał kolor, o którym nikt nie wiedział, że jest, a teraz wydaje się on znajomy. To szczególny, wrażliwy rodzaj poezji”.

Świat docenia ich pracę. Projekty sygnowane znakiem Bouroullec trafiły do sal ekspozycyjnych najpoważniejszych muzeów sztuki nowoczesnej, między innymi do Centrum Pompidou i Musée des Arts Décoratifs w Paryżu, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Art Institute w Chicago, Design Museum w Londynie i Museum Boijmans van Beuningen w Rotterdamie. Oprócz tego bracia są laureatami licznych prestiżowych nagród i bohaterami publikacji, w tym dwóch monografii: „Ronan et Erwan Bouroullec – Catalogue de Raison” (Paryż, wyd. Images Modernes/Kreo, 2002) i „Ronan et Erwan Bouroullec” (Paryż, wyd. Phaidon, 2003). Projekty zdobywają nagrody Best of the Best Red Dot, Design Award.

Już dziś śmiało można powiedzieć, że niektóre z ich projektów z pewnością zagoszczą na stałe w rozmaitych opracowaniach na temat designu XXI wieku, a być może staną się z czasem klasykami designu.

źródło:

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie bedzie opublikowany.

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

PASSWORD RESET

LOG IN